31 maj 2017

Duży błąd popełniany podczas wyrażania emocji

Duży błąd popełniany podczas wyrażania emocji
To będzie pierwszy artykuł, w którym powiemy sobie co nieco na temat asertywności. Dowiesz się jak ważne jest okazywanie tego jak się czujemy, oraz jak to w ogóle robić. Temat dotyczy każdej relacji... czy to związku, czy przyjaźni. Zaczynajmy więc! ;)




Wyobraź sobie, że zawaliłeś w jakieś sprawie. Przykładowo ktoś Cię prosił o coś ważnego, a Ty o tym zupełnie zapomniałeś i spotykasz się z następującą reakcją:

- "Jak mogłeś"
- "Myślisz tylko o sobie"
- "Nie szanujesz mnie"
- "Wiedziałem, że tak będzie"

Powiedz mi teraz... Jak się czujesz słysząc takie słowa? Jak najchętniej teraz byś zareagował? Spokojnie przeprosił czy może odpowiedział: "Ja Ciebie nie szanuje?! A co Ty zrobiłaś ostatnio bla bla bla?!" Odpowiedz sobie szczerze.

Dobra, teraz ta sama sytuacja tylko tym razem reakcja wygląda już zupełnie inaczej:

- "Czuję w tej chwili smutek, że o tym zapomniałeś"
- "Jest mi przykro"
- "Czuję zakłopotanie"

I co? Jak teraz masz ochotę zareagować? Czy zacząłbyś kłótnię słysząc takie słowa? Myślę, że nie byłbyś w stanie. Najprawdopodobniej przeprosiłbyś za swoje zachowanie i obiecał poprawę.

Zauważ jedną rzecz. W obu przypadkach są wyrażane emocje, ale w zupełnie inny sposób! W przypadku pierwszym są one komunikatem typu TY, a w przypadku drugim komunikatem typu JA. I chciałbym, żebyś tę różnicę zauważył i dobrze zrozumiał.

Wyrażaj swoje emocje mówiąc jak się w danej chwili czujesz, a unikniesz wielu niepotrzebnych kłótni. Po prostu będziesz uczył ludzi, jak mają Cię traktować ;)



Mam nadzieję, że artykuł ma dla Ciebie wartość i wiedzę tutaj zawartą wykorzystasz w praktyce! ;)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz