19 lip 2017

Wyraz, który musisz wyrzucić ze swojego słownika

Wyraz, który musisz wyrzucić ze swojego słownika
Dziś znowu poruszymy temat, który zahacza delikatnie o wywieranie wpływu i relacje międzyludzkie. Po raz kolejny jest to jeden z moich ulubionych artykułów, gdyż to czego się dziś dowiesz, jest bardzo proste, bardzo skuteczne i po prostu działa. Cóż to takiego? Zapraszam ;)




Zacznijmy od przykładu.

Mama mówi do córki:

1) Cieszę się, że dostałaś 5 z testu, ale powinnaś uczyć się jeszcze więcej, aby osiągnąć lepsze wyniki.
2) Cieszę się, że dostałaś 5 z testu, i powinnaś uczyć się jeszcze więcej, aby osiągnąć lepsze wyniki.

Które z dwóch powyższych zdań jest bardziej - powiedzmy - przyjazne? Które jest bardziej motywujące i zachęca do działania? Różnica jest bardzo subtelna. Chodzi o spójnik "ale". Problem z nim jest taki, że zaprzecza on informacji zawartej bezpośrednio przed nim.

W pierwszym przykładzie, słysząc słowa mamy, córka myśli sobie: "Nie nauczyłam się wystarczająco... Mama nie jest tak naprawdę zadowolona". Z kolei w przykładzie drugim sytuacja się zmienia: "Mama ucieszyła się z mojej oceny, dobrze się przygotowałam i stać mnie na jeszcze więcej"

"Uzyskałaś dobrą ocenę, ALE...." Nie ważne, że ktoś powie Ci, że cieszy się z Twojej oceny. Słysząc "ale" od razu zaczynasz kwestionować ten komplement. Odbierasz to podświadomie, więc nie ma znaczenia czy zwrócisz uwagę, że ktoś użył słowa "ale", czy też nie.

Zamiast tego, używaj spójnika "i", kiedy mówisz do siebie oraz innych. Wówczas to co mówisz, nie sprzecza się ze sobą, lecz tworzy jedną całość. Oczywiście, czasami chcemy dobrowolnie zdewaluować jakąś myśl, więc wtedy jak najbardziej spójnik "ale" jest potrzebny.  Np.:"To kosztuje bardzo dużo, ALE jest niewiele warte".

Zwracaj uwagę na to jak mówisz na co dzień, a sam będziesz zaskoczony, jak często, z przyzwyczajenia mówisz "ale", mimo to, że często lepszym rozwiązaniem będzie użycie spójnika "i".

Tak wiem, że zbyt często padło dziś słowo "ale" oraz "i" (znowu ich użyłem), ALE zależało mi, żebyś dobrze zrozumiał co chciałem Ci przekazać. Ostatni przykład:


1) Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł Ci się podoba, ALE nie zapomnij zostawić komentarza oraz polubić naszej strony na fb! ;)

2) Mam nadzieję, że dzisiejszy artykuł Ci się podoba, I nie zapomnij zostawić komentarza oraz polubić naszej strony na fb! ;)

2 komentarze :

  1. Słyszałam już o tej metodzie i jakoś nie przywiązałam do niej większej wagi. Od teraz spróbuję, bo różnica jest ogromna :)

    OdpowiedzUsuń